Albert Heijn zet een nieuw wapen in om de prijzenoorlog te winnen, namelijk een nieuwe bonuskaart. Met deze bonuskaart kunnen klanten persoonlijke aanbiedingen ontvangen. Die voordeeltjes op maat baseert de grootgrutter op het aankoopgedrag van de klant, die als ruil zijn of haar persoonlijke gegevens weggeeft.

Wie persoonlijke voordeelacties wil ontvangen moet de nieuwe bonuskaart online activeren. De klant moet daarbij het bonuskaartnummer, naam, adres, woonplaats, e-mailadres én geboortedatum achterlaten bij het supermarktbedrijf. Voor webwinkelbestellingen is ook een telefoonnummer vereist.

Een woordvoerster van Albert Heijn (AH) verzekert dat de persoonsgegevens “extra beveiligd” zijn. “Wij gaan daar heel zorgvuldig mee om.”

Gegevens in te zien door derden

De aankondiging van de nieuwe AH-bonuskaart komt twee weken na de oproep van de Consumentenbond aan de grootgrutter om de huidige kaart beter te beveiligen. De bond waarschuwde dat het kinderlijk eenvoudig is om de aankopen van iemand anders in te zien.

Wie het nummer van een bonuskaart bemachtigt en invult op de website van de supermarkt of op de AH-app, kan direct zien welke aankopen er recent zijn gedaan met die kaart. Drank, sigaretten, condooms en zwangerschapstesten zijn bijvoorbeeld gewoon terug te vinden in de overzichten, bleek uit een steekproef.

Anoniem blijven kan

Klanten die hier geen prijs op stellen, activeren de nieuwe bonuskaart niet. Zij blijven met hun anonieme kaart gewoon de gebruikelijke bonuskortingen ontvangen, die voor iedereen gelden. Oude bonuskaarten zijn na 6 januari 2014 niet meer geldig.

Meer vaste klanten trekken

Initiatieven als de nieuwe bonuskaart bij AH leveren waarschijnlijk meer vaste klanten op en dat zou de vergelijkbare omzetgroei bij de supermarktketen een duwtje in de rug moeten geven van 1 tot 2 procent, schrijven analisten van Rabobank dinsdag in een commentaar.

Afvlakking winkelverkoop

De groei van de winkelverkopen bij AH is de laatste kwartalen juist afgevlakt, grotendeels als gevolg van inflatie. De volumes krompen zelfs licht en het bedrijf groeide niet langer sterker dan zijn concurrenten. In het derde kwartaal zou nog een verdere verslechtering kunnen zijn opgetreden ten opzichte van het tweede, aldus Rabo.

Andere 'wapens'

Naast de persoonlijke bonuskaart heeft AH ook andere stappen ondernomen, waaronder de recente prijsverlaging van gemiddeld 6 procent voor meer dan 1000 A-merken. Ook een sterkere inzet op onlineverkoop. Dit zijn de initiatieven waarmee AH de omzetgroei hoopt aan te jagen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl